Czy leasing samochodu wciąż się opłaca w 2023 roku?

Nowy Ład, który zaczął obowiązywać w 2022 roku, wprowadził sporo zamieszania na wielu płaszczyznach. Konieczne stało się wprowadzenie rozmaitych zmian, które dotyczą również leasingu. Pojawia się wobec tego pytanie, czy nadal opłaca się wybierać tego typu formę finansowania. Jeszcze do niedawna było to bardzo korzystne dla przedsiębiorców, dlatego pora przekonać się, czy tak pozostało, czy jednak lepiej pomyśleć o alternatywnych rozwiązaniach.

 

Polski ład a leasing – o jakich można mówić zmianach?

Nie brakuje osób, które twierdzą, że po wprowadzeniu Polskiego Ładu leasing samochodu stał się mało opłacalnym rozwiązaniem. Oczywiście pod pewnymi względami rzeczywiście można odnieść takie wrażenie. Nie należy jednak od razu przekreślać tej formy finansowania pojazdów. Nie wszystkie zmiany są niekorzystne dla leasingobiorcy. Niezbyt dobrą wiadomością jest między innymi to, że nowy sposób obliczania podatku VAT stał się sporną kwestią Trzeba również liczyć się z wydłużeniem czasu odprowadzania podatku. Pięć lat to dla wielu osób długo, a po sprzedaniu przedmiotu leasingu uzyskana kwota zostaje uznana za dochód firmy.

 

Dla przedsiębiorców leasing samochodu przed wprowadzeniem Polskiego Ładu był korzystny chociażby pod względem bardzo opłaconego wykupu pojazdu. Najczęściej wystarczyło uiszczenie kwoty odpowiadającej zaledwie 1% wartości przedmiotu leasingu. Niska opłata stanowiła ogromną zaletę, nie trzeba było martwić się także poniesieniem wysokich kosztów związanych z odprowadzeniem podatku VAT od tej kwoty. Niestety obecnie można o tym zapomnieć. Polski Ład sprawił, że od teraz podatki są obliczane na podstawie wartości użytkowanego samochodu.

 

A może są jakieś inne rozwiązania?

Jeśli standardowy leasing dla kogoś wydaje się być mało opłacalnym po wprowadzeniu Polskiego Ładu, to powinny zainteresować go alternatywne rozwiązania. Pojawia się jednak pytanie, na co konkretnie się zdecydować, czyli na jaką formę finansowania firmowego pojazdu. Oczywiście w większości przypadków zmiany dotyczące leasingu nie są aż tak bardzo dotkliwe. Nadal dobrym pomysłem jest zdecydowanie się na leasing z dużym wykupem. Można liczyć na to, że przez cały okres trwania umowy podpisanej z firmą leasingową nie będzie trzeba płacić wysokiej raty. Wyższy koszt czeka leasingobiorcę dopiero w przypadku końcowej raty. Wyniesie ona kilkadziesiąt procent, najczęściej nie więcej niż 40% wartości przedmiotu leasingu. W wielu przypadkach może być to tylko 20%, co przekłada się na spore oszczędności.

 

Łatwo wywnioskować, że nawet jeśli konieczne stanie się opłacenie podatku, to nadal nie powstanie zbyt duża różnica cenowa między wykupem pojazdu od firmy leasingowej a sprzedażą go na rynku wtórnym. Można wobec tego liczyć na relatywnie niską kwotę podatku. Warto zainteresować się także leasingiem ze stałą stopą procentową i stałą ratą. Ceny nowych pojazdów rosną w zawrotnym tempie, ale przy niezmiennej stopie procentowej leasingowanie auta nie wymaga ponoszenia wysokich kosztów. Podsumowując, leasing cały czas się opłaca, trzeba jednak wybrać dla siebie najkorzystniejszy wariant.